Veckobrev v 46

Hej!
En vecka med mycket innehåll och läsande
Alla har läst mycket och det är fantastiskt att se att flera uppskattar det på ett nytt sätt när de får en bättre förståelse för läsningen så blir det roligare.
Vi har ju räknat minutrar – hur många minuter alla läser varje dag.
Vissa har gjort som en tävling med sig själva – läsa lite mer varje dag.

Idrotten i tisdags var cirkustema. Alla fick jonglera, balansera,
Det som vi vill säga just på tisdagar är att i den här åldern så är det vissa som utvecklas fortare än andra. Vi blir svettiga och de arbetar hårt vissa idrottsplats = vissa har börjat lukta svett. Vi vill bara uppmärksamma er på det här och att ni kan prata om det hemma. Tvätta sig under armarna och en deo kanske.
Vi har berättat och sagt att det finns omklädningsrum där man får tvätta av sig och byta tröja för dom som vill. Det gäller ju inte alla men en del – jobbigt att sitta hela dagen med svettig tröja.

I svenska arbetar vi på med kapitel 4 och skriver och återkopplar på varandra.
Utmaningen den här veckan är att med ord göra en beskrivning av sin magiska värld och försöka koppla till alla våra fem sinnen lukt, syn, hörsel, känsel och smak. 

 

I matematik är det att förstå hur multiplikation och division hör ihop. Om vi har talet 7×3=21 så vet man att 21/3=7 eller 21/7=3.
Bygga förståelse för matematiken är så viktigt.

På fredagen den 26/11 ska 3A besöka till Naturskolan som denna dag handlar om Universum.

Kom ihåg:

🚀 Skoldagen börjar kl 8:10 och slutar 14:00. Bussen åker från skolan 8:15. Kom i tid.
🚀Vi får med oss lunch från skolan men det är okej att ta med något annat att äta om man vill det.
🚀Vi kommer att vara ute större delen av dagen. Tänk på kläder efter väder🧣🧤
🚀 Det är okej att ta med frukt, smörgås och ett litet fika om man vill det.
🚀Ipaden kan stanna hemma denna dag.

I NTA fick eleverna separera ämnen i en blandning. Barnen fick studera bladningarna från uppdraget innan. Gruset hade lagt sig i botten samt att vattnet hade blivit klarare, pappret hade sönderdelats mera och saltvattenlösningen hade bildat saltkristaller. Sedan var det dags att filtrera de olika blandningarna eller lösningarna med ett kaffefilter. Experiment visade att blandningarna med papper och grus gick att filtrera. Däremot tog filtret inte bort saltet. 

Blogginlägg från 3A och 3B denna vecka: 


Vecka 47

Måndag – Dans
Tisdag – Idrott inomhus
Onsdag- idrott utomhus
Torsdag -Ta med läsuppdraget
Fredag – Naturskolan 3A, Slöjd 3B – nytt läsuppdrag

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *