Veckobrev v 3

Hej

Så var även denna vecka slut och den har precis som alla andra veckorna varit väldigt innehållsrik och vi övar och lär oss varje dag.

Nu när terminen är igång vill vi påminna om några viktiga punkter:

– Komma med laddad iPad
– Ta med idrottskläder på torsdagar
– skridskor 28/1
– vara i klassrummet 8:10 när skolan börjar

Årets första Alla med uppdrag startade denna vecka efter ett uppehåll. Första uppdraget blev att vara nyfiken och fredagen avslutades med djurfredag🐰🐶
Exempel på att vara nyfiken som eleverna tog upp är: vad blir det för mat, väder, sång, händer imorgon, vem blir veckans stjärna?
Bra att vara nyfiken…..

I svenskan fick eleverna skriva en text utifrån sig själva. Vår idé är att de är enklare att skriva om något man själv gillar och tycker det är spännande. Vi gav också olika exempel på rubriker som vi hade föreslagit om någon anade svårt att komma på något att skriva om.
Dessa texter kommer vi fortsätta med nästa vecka också.

Nu har vi äntligen haft musik 🎼! Vi kommer att jobba med rytmer på alla möjliga sätt. Vi börjande med att klappa och knäppa fingrarna i takt. Sedan spelade vi på några instrument. Så kul😊.

I matematiken har vi arbetat med månghörningar. Syftet var att eleverna ska förstå att antalet hörn ger månghörningen dess namn tex fyrhörningar och femhörningar. Trehörningar har ett eget namn, triangel.

I engelskan har vi sjungit och tränat på det engelska alfabetet. Vi har sedan i Book Creator skrivit fraserna, What is your name? samt my name is. Sedan fick eleverna ljuda bokstäverna i sitt namn. Klicka på bilden nedan och lyssna 👍🏻😊

Under ”veckoplaneringen” i One note har vi utvärderat veckan som varit. Eleverna fick svara på vad de tycker var roligast och vad de har lärt sig denna vecka.

På bildlektionen har vi gjort ” granar i snö”.

Nästa vecka 4

Måndag
Tisdag
Onsdag
Torsdag- idrott, ta med läsuppdrag
Fredag- Nytt läsuppdrag kap 13

Trevlig helg önskar vi alla som arbetar i årskurs 1! 🤩

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *