Veckobrev v.39

Hej

Tiden flyger iväg när man har roligt. Den här veckan blev lite kort då vi hade studiedagar måndag – tisdag.

Vi har ofta stationsarbete för att få varierad undervisning och för att nå så många elever som möjligt. Alla är superduktiga på att veta var de är och var de ska nästa station – vi har arbetat in en tydlighet som också gör att alla hjälper varandra på ett fantastiskt sätt.

 

I svenskan har vi fortsatt arbetet med med bornholmslekar. Vi jobbar med språklekar efter borholmsmodellen som är en väg till skriftspråket. Den språkliga medvetenheten är en vikig förutsättning för en god läsutveckling.  Under veckan har arbetat med ”vad är en mening” och ”vad är ett ord”. Eleverna fick säga en mening och placera ut små plockisar utefter hur många ord de hörde i meningen.  Här nedan ser ni arbetsgången. Be era barn berätta!

 

På mångas och tisdag nästa vecka har vi de sista samtalen. Vi kommer att få en ny elev till klassen som vi hälsar välkommen. Som ni alla vet är inte grupperna fasta utan vi gör korrigeringar tills vi tycker att vi har två stabila och trygga grupper. Vi ser att grupperna är väldigt trygga och att alla börjar hitta sin roll och sin trygghet.  Vi arbetar varje dag med värdegrunden och att alla ska känna sig trygga för att då våga samarbeta och då också lära.

Vi kommer också att dela in eleverna i olika lärgrupper och göra nya grupper utefter elevernas kunskapsnivåer inom den fonologiska medvetenheten. Vi ser att det är viktigt att eleverna får arbeta på rätt nivå utefter sina förutsättningar.

På fredag nästa vecka har skolan ”Giraffdag”, som innebär att det är en dag när alla elever är tillsammans i blandade faddergrupper i äldre och yngre elever med fokus värdegrund.

V. 40

Måndag: Blåa gruppen har samtal 

Tisdag: Röda gruppen har samtal 

Onsdag: Simning 

Torsdag: 

Fredag : Giraffdagen 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *